Ensaio Sobre a Migração Humana

22:43

«Há mais de 100 anos, Engels escreveu a Marx que "a emigração é uma instituição que deve fazer de toda a gente um louco, um burro e um vulgar tratante, a menos que consiga afastar-se totalmente dela...". No século XX, muitos intelectuais europeus lutaram com os problemas da existência de refugiado e do seu estado psicológico resultante. Todos tentaram resolver os problemas e dilemas de maneiras diferentes, por vezes extremas. Enst Toller, escritor, enforcou-se no seu quarto de hotel em Manhattan; Edgar Zilsel, filósofo da ciência, também se suicidou, como fizeram Kurt Tucholsky, Stefan Zweig e Walter Benjamin.

(...) Bertolt Brecht, já um dramaturgo e poeta com êxito na altura em que deixou a Almenha, andou de país para país em virtude do avanço do Nazismo. Foi de Berlim, através da Dinamarca, para a Suécia; depois da invasão da Noruega, estabeleceu-se na Finlândia. Depois, foi para a Califórnia via Vladivostok, sujeitando-se a uma longa viagem transsiberiana. Depois de ter chegado à Costa Ocidental, decidiu "juntar-se aos vendedores", o mercado de Hollywood, "onde se compram as mentiras"; mas, por todo o lado, lhe surgia o pedido, "Soletre lá o seu nome", que para ele significava a falta de pátria e a insegurança. O seu "Soneto no Exílio" resume a existência intelectual do refugiado como foi experimentada por um artista sensível:

"Expulso do meu país, tenho agora de ver como abrir uma nova loja, um lugar onde possa vender o que penso. Tenho de andar pelos velhos caminhos, gastos pelos passos daqueles que não têm esperança! Já no meu caminho, ainda não sei com quem vou ter. Onde quer que vá, ouço «Soletre lá o seu nome»! Oh, este «nome» foi outrora um dos grandes."

(...) Quanto à Teoria Crítica, o resumo de Adorno dá uma visão do estado psicológico dos "intelectuais do estrangeiro". Adorno reflecte sobre o choque das novas experiências, a vastidão assustadora de tudo, e a sua derradeira redução a uma coisa:

"Tornou-se indubitavelmente claro para o intelectual do estrangeiro que ele deve erradicar-se como um ser autónomo, se espera realizar alguma coisa ou ser aceite como um empregado do super-trust em que a vida o condensou. O indivíduo refractário não capitula o mundo das coisas, concentrado em blocos gigantes, administra seja ao que for ou seja a quem for que não se torne uma coisa. Implorante na engrenagem da relação de mercadoria universalmente desenvolvida, que se tornou o modelo supremo, o intelectual reage ao choque com o pânico."

Apenas um estudo baseado numa combinação dos aspectos psicológicos e sociológicos das experiências americanas de Horkheimer e Adorno podia fornecer uma explicação global de muitas facetas do seu trabalho na América. Horkheimer e Adorno enfrentaram quse todos os aspectos da civilização capitalista americana com choque e consternação. Adorno explica a questão muito bem:

"Todo o intelectual no exílio, sem excepção, é ferido... Vive num ambiente que permanecerá incompreensível para ele, mesmo se se encontrar à vontade nos sindicatos ou nas ruas... A sua língua é expropriada e é privado da sua dimensão histórica da qual o seu conhecimento tirou força."»

in «A Escola de Frankfurt», Zoltán Tar.

«Fabrizio Eva, Human Geographer:
One of the primary characteristics of human beings is that they have always moved. They started from a central point - Africa - and then, from there, migrated everywhere. In the last 30 years, migration has taken on a global dimension, and has produced problems. Places of departure have changed considerably and destinations have changed too. Human mobility is uncontrolable, unless you act on the min cause of mobility, especially in our days.

I think the main cause is inequality: inequality of oportunities and not only socio-economical conditions.

Saskia Sassen, Sociologist of Human Migrations:
The good scenario is that the countries, where the people are coming from, together with the countries where they are going to, get to act together creating the economic, enviornement, so that people don't have to leave if they don't want to. But that scenario has many causes: not just that they don't get together and do something, but that global warming delievers its goods, which is a lot of more water in a lot of parts of poor countries, which means that people will have to leave, and we can call this a kind of enviorenemental migration, enviorenemental driven migration. Now, to many of these things - the enviorenemental questiona, the economical question, the civil wars, the privatizing of land, the pushing off of people - those things are happening, they are happening all over the world.»

Fabrizio Eva, Human Geographer:
Frontiers have prossivily changed their meanings. Today, they are more and more functional. In the echonomical field, they want frontiers to be eliminated to facilitate exchange. Frontiers are an obstacle when you set out to make money, especially in a globalized economics. For people, by contrast, boudaries are still kept. This is a contradiction with respect to migrating dynamics. Liberalization is incompatible with control of movements.

This globalization process does not extinguish other cultures because it takes a long time for other cultures to disappear. Yet, it has repercussions between young and old people. Young people are willing to move, so they don't have a pre-existing conviction that they don't have to accept their culture the way it is. When they realize that life somewhere else might be better, they move to find their own, new identities.

Tzvetan Todorov:
We all belong to some form of culture. We absorb this culture through the education that we recieve in childhood. It is related to our language then to different landscapes that we live in... Now, what happens is that, during migrations of populations they lose the initial culture, especially the younger ones, the children, but they don't acquire a new culture. Now this is, of course, a huge danger, because it is the destruction of their humanity.

Saskia Sassen, Sociologist of Human Migrations:
I'm not so concerned about this question of identity. I am more concerned about membership. The notion that you belong to some political community. When it comes to migrants, to silent seekers, to refugees, if you are miserable, then you are, in fact, robbed. Your identity doesn't translate. You become invisible. You become a number. You become a problem.

Naomi Klein, Anti-Globalization Activist:
I think we've abandonned a notion of develpment, that is about a steady progress that involves building infra-structures, putting on electricity, phone-lines, water, building schools. And more and more, in my travels, what I see is what I call the Global Green Zone, where you have a sort of a bubble, where the internationals are, and their local partners (...), and instead of infra-structure, you have a sort of apartheid system of people with the generators, the bottled water, the cellphones, and expensive, totally privatized infra-structure, and it's surrounded by this caos. This may be the future that we're seeing here: the Global Green Zone.»

in «The Possibility of Hope», documentário.

You Might Also Like

0 torradas

Etiquetas